Translate (not always so good but it's the best Google can offer)

lördag 3 augusti 2013

Portree till Orkney

Söndagen den 28 juli
Vi vaknar till ett lätt dripp dropp på båten, äter en stabil lagad frukost och lättar därefter ankar för återfärd mot Portree – för motor, småregn och vindstilla. Efter att vinkat av Simon vid bilen går vi på strövtåg i stan och letar efter en pub som serverar Steakpie, något som Lasse längtat efter hela semestern, utan att lyckas. Det blir en fiskrestaurang istället. Vi går ut och lägger oss vid en boj efter vår sena lunch och då kommer solen fram igen. Det blir ingen middag utan bara ett par smörgåsar till kvällsmat innan vi tar dingen in till en dingeramp för en kvällspromenad. Lite vind från sydväst på kvällen, det bådar gott för morgondagen.

Portree harbour med the Cullins i bakgrunden

Ett namn som känns bekant på något vis

Måndagen den 29 juli
En spegelblank vik när vi kommer upp, vi släpper bojen och äter vår morgongröt på väg norrut utmed Skye, när vi nu inte kan segla kan vi ju titta på bergen.
Morgongröt

Östsidan av Skye med ett spegelblamkt hav

En trålare i morgonsolen

Old man of Storr

Östsidan av Skye

Efter cirka en timma kommer det lite vind så vi kan sätta genackern och vi gör 4-5 knop. Vinden avtar men vi är trägna och ger upp först när vi bara gör 0,5 knop, fast med en medström på 1,5 har vi trots allt förflyttat oss mot målet. Motorgång förbi Rubha Réidh och dess vackra fyrplats fortsätter fram till Summer Isles där vi ankrar för natten.

Vi får till slut upp vår gennacker för första gången i år

En regnbåge över Summer Isles

En av ankringsvikarna blans Summer Isles

Tisdagen den 30 juli
Det har blåst en del under natten, men mojnar något på morgonen. Vi börjar med genua och full stor som vi spirar när det blir ren plattläns. Vi gör god fart mot, Kinlochbervie, sista hamnen före Cape Wrath. Härligt att kunna segla, slänger ut ett par dörjar men inget vill nappa idag heller.
På sjökortet är hamnen så liten att man blir lite fundersam, men guideböckerna är eniga om att det går utmärkt att gå in där. När vi kommer dit är det den mest skyddade hamn man kan tänka sig. Hela byn verkar vara uppbyggd kring allt fiskebåtar som kommer hit och landar sin fångst, en jättestor fiskhall där många långtradare kan docka in för vidaretransport. I anslutning till detta finns en ganska nybyggd pontonbrygga för fritidsbåtar där man ligger utmärkt.
Old Man of Stoer

Stoer Head

Norra västkusten med mycket gamla bergsmassiv...

...ett eldorado för geologer enligt vår vän Simon.

De relativt nya ponton bryggan för gästande båtar
Fiske hamnen med hallen för fiskmarknaden

Här finns alla faciliteter...
...om än i något ruffare miljö än vad som är vanligt i gästhamnar.

Fiskmarkand, dusch , tvättstuga och truck garage

I väntan på nästa dags fångster

Onsdagen den 31 juli
Vi tittade på väderprognoserna redan igår och var överens om att försöka ta oss upp till Orkney idag innan ostvinden kom. För att tajma tidvattnet i Hoy-sund var det lämpligt att angöra runt midnatt. Vi lämnar Kinlochbervie för segel och fortsätter upp mor Cape Wrath, byte segelsättning till bara genacker och gör 5,5 – 6 knop så länge vinden varar, sedan blir det motorgång med en revad stor som stöd, den lilla vind som är kommer nästan rakt framifrån. Planen var att inte göra mer än 5 knop för att passa tidvattnet, men med en ostan som skall tillta ångar vi på och är framme vid sundet runt 22-tiden vi testar och eftersom det är nip är motströmmen i sundet acceptabel som mest runt tre knop. Lägger till vid flytbryggan i Stromness strax före midnatt.

Cape Wrath

Stormfågel (Fulmar)

Orkney med ön Hoy i kvällssolen

Mona kollar tidvatentabellerna för Hoy sound