Onsdag den 10 juli
På morgonen så tar vi återigen färjan till Oban där vi vinkar av Kajsa och
Keir som nu far vidare till Edinburgh. Vi har fått ha Kajsa ombord i nästan två
veckor och det har varit jätte roligt då vi annars inte ser så mycket av henne
nuförtiden då hon bor och studerar i London.
Lasse tar med sig förgasaren in
till en Yamaha verkstad vid namn Stoddarts of Oban. När vi tittar på deras
sprängskisser av förgasaren det visar det sig att det saknas en fjäder som
skall kontrollera den lösa brickan. Troligtvis har den hoppat ur då vi plockade
isär förgasaren.
 |
Förgasaren med brickan på membranet och recessen där fjädern saknas |
Verkstaden har inga sådana fjädrar på lager och hoppas på att
hitta en i en gammal motor på deras s.k. ”grave yard” men hittar ingen. Nu
gäller det att hitta den borthoppade fjädern i sittbrunnen. Verkar nästan
osannolikt men om inte så har vi problem för en motor till dingen är ett måste
i dessa farvatten. Löser vi inte detta
lilla men ack så viktiga problem måste vi skaffa en ny motor. Stoddarts har som
väl både nya och gamla på lager. Tillbaka i båten startar vi en regelrätt
”Crime Scene Investigation” och hittar faktiskt till slut den saknade lilla
fjädern under teak durken i sittbrunnen. Vi sätter tillbaka förgasaren men inte
startar motorn för det. Nu får hela motorn följa med tillbaka till
Yamaha-butiken i Oban och de är snälla nog att titta på den direkt, En timma
senare har de fixat problemet. Tydligen var det något igensatt munstycke i
förgasaren trots allt. Motorn startar direkt när den sitter på plats, provkörs,
stoppas igen och startar som en klocka, puh vad skönt. Vi kan inte annat än
varmt rekommendera Stoddarts of Oban om ni råkar ut för problem med era
utombordare i Oban trakten. (www.stoddarts.co.uk).
I marinan har vi tillgång till wifi, om än lite knackig, och det är första
gången på denna resa. Det är mer vanligt att det inte ens finns mobiltäckning
på många av de platser vi besökt och bättre lär det väl inte bli när vi kommer
längre från civilisationen.
Vi firar med middag på restaurangen i marinan, där det visar sig att även
paret Stoddarts, som fixade motorn har bokat bord. Vi pratar lite med dem på
vägen ut och frågar om de vill komma vägen om båten på hemvägen, men de
avböjer. Uppenbarligen ändrade de sig för de knackar på efter någon halvtimma.
Vi blir sittande länge med både en och två whisky i sittbrunnen och pratar om både
jobb och familj och de är nyfikna på hur det är att segla. Den vanliga frågan
kommer upp när vi berättade att det tog fyra dygn att segla över. – Hur gör ni
på natten, ankrar ni då? De hade själva tagit sig ut till Kerrera med sin water
jet, så de var iförda våtdräkt med tröja över och neoprensockar på fötterna,
kanske inte den vanligaste klädseln när man skall gå ut och äta, men här helt
accepterat.
Lite senare tittar far och dotter in från en annan svensk båt i hamnen, de
vill gärna ha lite tips om hur det är att gå genom kanalen dit de skall gå
imorgon. Familjen med tre barn från 10 och neråt håller på att segla hem sin
nya båt som de köpt längre söderut.
Torsdag den 11 juli
Bunkring av både vatten och diesel före avfärd. Går för motor i svag vind
söder om Mull i dis/lätt dimma. Planen är att gå till Coll eller Tiree, men
eftersom det är så stilla väder bestämmer vi oss istället att gå till Kiloran
Bay på Colonsay. En fantastisk beach men då det är öppet västerut är det sällan
man kan ligga där över natten.
 |
En fiskebåt som trålar i diset med ön Scarba i bakgrunden |
 |
Vi närmar oss ön Colonsay i bleke och dimma. |
 |
Den magiska och med båt normalt svårtillgängliga stranden på NV sidan. |
Vi går dit och ankrar vid lågvatten, det är
förvånansvärt många som badar på stranden. När vi ror in är det en man som
simmat ett par hundra meter i snigelfart, utan våtdräkt och det är bara 14
grader i vattnet. Solen gassar men det är långärmat som gäller för Mona för att
undvika för mycket sol – i Skottland! Vattnet är kristallklart och får en lätt
turkos färg av den fina rena sandbottnen. Detta kunde mycket väl ha varit en
beach i Karibien, bortsett från vattentemperaturen.
 |
Karibien eller Söderhavet? |
 |
Skottlands nationalblomma tisteln avslöjar att detta inte är tropikerna |
 |
Inte undra på att kelp är segt och starkt |
 |
Vattnet är kristallklart men inte riktigt tropikvarmt |
Det finns en ”pool” högt uppe på stranden där vattentemperaturen stigit med
många grader. Här är det många barn med föräldrar som badar för det vilda. När
vattnet stigit blir det ett naturligt vattenbyte i ”poolen”.
Lite senare på eftermiddagen kommer ytterligare en båt in och ankrar, en
svensk båt, Fanny från Stockholmtrakten. De har redan varit här i fem veckor så
sista veckan har varit lite plåster på såren för tidigare har det varit kallt,
regnigt och blåsigt.
Efter bad från båten och middag så tar Lasse dingen in på kvällen för en liten fotoexpidition
 |
Tistlarna vakar över ankringsviken i kvällssolen |
Fredag den 12 juli
Natten var lugn utan något svall från havet, vi var upp i ottan för att se
om det var någon vind att komma vidare på, men det var kav lugnt. Sov ett tag
till och när vi gick upp var det istället tjock dimma och fortfarande kav
lugnt. Vi såg ingenting, det var kompassen och plottern som talade om åt vilket
håll stranden låg, vi kunde bara höra att vågorna bröt mot stranden (för även
om det var stilla var det ju lite vattenrörelse som gav sig till känna när det
grundade upp).
Lördag den 13 juli
Lämnar viken vid åttatiden i en måttlig N-NO bris,
det blåser så pass att
vi tar ett rev i storen då det blir bidevind. Vinden går över mer på NNV och
avtar något så det blir att slå ut revet igen. Får göra ett par slag för att
komma norr om Treshnish islands, kan sedan sträcka mot Gunna sound, mellan Coll
och Tiree, men här är det så strömt och grund på båda sidor att vi måste starta
för att ta oss igenom. Sedan
är det motvind, kryss mot Barra 35 Nm bort.
Eländigt tråkigt, men kapten är tapper och så länge det blir mat med jämna
mellanrum klagar han inte.
 |
Den fina ankringsviken mellan Gometra och Ulva |
 |
Varför skall dom upp här och beta? Det finns faktiskt gräs på andra ställen |
 |
En ensam fiskebåt i morgonsolen med Mull's gröna klippor som fond |
 |
Ön Fladd med sina ruiner på topp platån och Cairn norr därom |
Mittemellan Treshnish Islands och Gunna Sound mellan Tiree och Coll så missar vi med en hårsmån en stor stock som ligger och flyter i marvattnet. Det hade kunnat bli en redig smäll om vi seglat rakt på den. Jag tar positionen och rapporterar till Stornoway coastguard som sen går ut med ett All Ships Safety Messaage via DCS på VHF radion.
När det är drygt 15 Nm kvar minskar vinden drastiskt
så det blir motorgång in till Castle Bay på Barra, längst söderut på Yttre
Hebriderna. Strax innan vi är framme får vi sällskap av ett jätte stim av
delfiner. Tror aldrig vi sett så många på en gång tidigare. Dom lotsar oss en
bra bit på väg för att sen bara plötsligt försvinna i vanlig ordning. Inne i
Castle Bay hittar vi en ledig gästboj som vi förtöjer vid, sedan är kapten väl
förtjänt av ett ”tillägg”, med whisky och lite snacks före maten.
 |
Med ön Barra vid horisonten så lotsas vi av delfiner en bit på vägen. Alltid lika uppskattat. |
Söndag den 14 juli
Alla vi talat med säger att det är Vodafone som gäller för att ha någon
chans till mobiltäckning och internet på västkusten, men det gäller inte på
Barra, här är det bara Orange som funkar. Och vi har som har data SIM kort för
både Vodafone och 3 och trodde vi var garderade. Typiskt!
Måndag den 15 juli
Repris på gårdagens gråmulna väder, fast med mer vind och lite mer duggregn
av och till. Vi tar dingen mot land och efter ca 150 meter stendör den. Lasse
lyckas inte få igång den, ror tillbaka till Sea Wind och inser då att han stängt
bensinkranen istället för att öppna den, puh! Kör tillbaka och lyfter upp
dingen på piren för att den inte skall vara i vägen för övriga båtar som lägger
till där för att lasta och lossa gods eller passagrare. Det finns många
turbåtar som går på olika ”safaris” för att titta på sälar, fåglar och valar
med mera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar