Vi ligger nu förtöjda i Corpach i västra ändan av Calledonia kanalen och det är
verkligen hög tid för en summering av den gångna veckan. Vi avseglade redan på
torsdag eftermiddag den 27 juni då väder prognoser och grib filer tydligt
signalerade at det var hög tid om vi skulle kunna dra nytta av de sydliga och
ostliga vindar som skulle kunna med god fart ta oss förbi Lindsnäs. Därefter
skulle vi sen visserligen kunna möta friska vindar och upp till en nordvästlig
kuling som sen skulle vrida på sydväst men om vi kunde leva med det så skulle
vi kunna ta oss mot Inverness med bra fart om en något obekvämt. Vi passerade
Skagen strax efter midnatt i bra gång från en sydlig vind och ett dygn senare
passerar vi Lindesnäs i sydostlig vind och medström. Medelfart på närmare 7,5 knop. Helt enligt
prognoserna så vänder vinden fram på morgonen och lägger sig sen på nordväst
och ökar stadigt och till mellan 12 – 15 sekundmeter. Vi kan nu hålla en kurs strax söder om målet.
I princip mot Edinburgh och om planen håller enligt den färska grib filen som
vi kunde ta ner då vi passerade Norge så skall vinden fortfarande vrida mot
sydväst sådär halvvägs över Nordsjön och vi bör då kunna slå och lägga om
kursen upp mot Peterhead och inloppet till Moray Firth och sen vidare in till
Inverness. För att göra en lång historia kort så höll planen och lagom till att
vi ändå var tvungna att gira för ett seismik fartyg med 6 sjömil långa kablar
efter sig så var det dags att slå mot norr i den vind som allt mer hade vridit mot
väst. Vinden mojnade efterhand men när den stabiliserat sig på sydväst så ökade
den sakta men säkert och för att lägga sig mellan 11 – 14 sekundmeter. Vi kunde
nu hålla en kurs och bra fart rakt mot Ratry head med botten revat storsegel
och tre rev i genuan. Passerar Fraserburgh på natten och får sen en västlig
vind mitt i näsan. Ett alternativ är att gå in i t.ex. Fraserburgh för att
invänta förligare vindar men bestämmer oss för att motorsegla sista biten då vi
nu ändå är så nära målet. Vid femtiden på eftermiddagen måndagen den 1 juli så
slussar vi in i Clachnaharry sea lock vid Inverness. Klarerar in båt och
besättning för att sen slussa vidare in till Seaport marina i stort sett precis
fyra dygn efter det att vi lämnat Göteborg. Det gick enligt plan som med hjälp
av lika delar tur och planering. De först två dygnen var nedförsback i förliga
vindar förbi Norge och de följande två dygnen en berg och dalbana i motvind på
Nordsjön. Vi gjorde bra fart helat tiden och hade mestadels sol och i princip
inget regn. Visst var det tidvis jobbigt men vi klarade det och vi kom till
Skottland med god marginal inom vårt tidschema.
Vi stack en dag tidigare än planerat p.g.a. de förmånliga vindarna och torsdag kvällen bjuder på en härlig slör på väg mot norska sydspetesen Lindesnäs och sen vidare mot Inverness. |
Kajsa tar en tupplur i sitbrunnen. Fortfarande förliga vindar söder om Norge. |
Lördag morgon har vi passerat passerat Lindesnäs och möter då nordvästvinden som väntat. För beslaget storsegel och revad genua så håller vi nu en kurs ungefär mot Edinburgh. |
Den styva nordvästvinden står sig under dagen men vi hoppas på det utlovade vindskiftet till sydväst. Vi gör dock god fart mot mål så humöret är ändå hyfsat. Åtminstone hos kapten. |
Kajsa har provianterat med lördagsgodis. Sitter fint som tröst i den hårda motvinden. |
Söndag morgon och vinden har lagt sig betydligt vilket fötutspår det kommande vindskiftet som vi hoppats på enligt våra nerladdade grib filer. |
Vi blev uppkallade av detta guard vessel som tycket vi var på väg in i deras säkerhets zon. |
För att varar på den säkra sidan så kom han ut mot oss och lotsade oss förbi på behörigt avstånd. |
Matlagning i ca. 20 graders krängning, långkalsonger och berg och dalbana. |
Här syns på plottern vår seglade rutt över nordsjön. |
Vi närmar oss Inverness och passerar dom förts bojarna som markerar reven längst in i Moray Firth |
Vinden i näsan sista biten men solen skiner! |
Bekanta scener från vår förra segling hit. |
Äntligen inne i sea locken efter knappt fyra dygn från Göteborg. D.v.s. säga den första slussen mellan havet och kanalen. |
En nöjd kapten har lyckats få både båt och besättning i något sånär skick drygt 500 sjömil. Lite omplåstring av både det ena och det andar kan nog behövas innan vi går vidare. |
Sea locken fylls med vatten och vi är strax inne i kanalen. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar